>

Friday, September 12

Beri aku sedikit waktu.


Tak perlu mengharapkan simpati,
seperti pesalah menutup mulut si saksi.

Jadilah manusia yang ihsannya belum lagi mati.

Tak semua orang ingin mengetahui tentang halu tuju hidup kita. Lebih-lebih lagi bila kita tidak punya nama. Namun, tak salah jika kita mencuba, untuk meluahkan isi yang telah lama tersimpan di dalam dada. Kerna, hidup kita hanya sementara. Hidup yang tidak begitu lama. Pasti kita ingin berkongsi segalanya. Pada yang masih menunggu berita.

Jujur pahit rahsia yang ingin ditelan, manis lagi bila kita melepaskan.

Lama sudah aku tidak berkongsi rasa, aku tahu mungkin tiada yang merindui diri. Kerna, aku juga tidak lagi gigih untuk berkongsi segala isi hati diriku di sini. Beralih arah mungkin. Berikan aku sedikit waktu untuk aku menjadi diri aku, untuk aku membentuk diri aku. Biar tak kembali seperti dulu lagi. 

Yang gagah melalak dahulu, tak tahu mana suci yang mana debu.

Untuk petunjuk dari Tuhan, untuk bimbingan dari kawan, untuk leteran mak ayah. Kurang-kurang manusia ini berdikit-dikit berubah.

Dulu, pernah aku beritahu. Masing-masing ada impian, ada harapan. Aku juga tak dikecualikan. Di sini, 500 hanya yang dimahukan. Ini yang kali ke 498.

Satu lagi, untuk hari pengakhiran. Bagi sebuah lagi permulaan.

Terima kasih yang membaca. Terima kasih yang komentasi. Terima kasih yang setia melayan.

Aku beralih arah. Jadi usah bilang rindu.
Kerna aku tidak di sini, tapi perlahan-lahan beralih ke situ.

Jangan uji kesetiaan, bila tidak kuat menempuhi ujian.

Aku sering tertanya, berapa ramai yang akan sudi mendengar celoteh aku hari-hari. Satu? Tiga? Ribu? Juta?

Jika satu, sekurangnya aku tahu ada yang setia terus menunggu. Tiadalah bosan hidupku. Rasa puas hatiku, berkongsi segala yang ku mahu, walau tiada hala tuju, tiada usaha ke arah yang baru.

Jika ribu, seolah tiada lagi privasi. Untuk aku meluahkan yang terpendam di dalam hati.

Jika juta, aku bimbang, tulisan aku seolah menjual nama, mencipta sesuatu yang orang puja, sedang aku papa kedana, tak punya apa, hanya mengharap belas yang Esa, seolah aku kekal selamanya. 

Beri aku sedikit waktu, sebelum semua tahu tuduh melulu.

Untuk sekian kalinya,

Mekap mampu menutup luarmu,
yang mungkin hodoh dan bodoh setia bersatu,
walau di dalam hatimu semuanya penuh menggerutu,
entah-entah penuh pula dengan kutu,
menutup kelemahan bukanlah jalan penyelesaian,
itu hanya satu alat persembunyian,

Macam kata orang yang lama,
kita sebenarnya memakai topeng muka,
sembunyikan diri yang sebenarnya seekor raksasa,
sedang ia segar hidup di dalam diri kita,
tak ada yang mampu lari dari ujian,
bila kita hidup di atas kebenaran.

Kita membazir masa atas persepsi dengan sebuah obsesi,
sedang orang lain mencipta labelnya sendiri,
Sedangkan dari awal kita sedia tahu,
mengharapkan dunia tak kekal lama,
 kerana ia langsung tak punya harga.


Tunggulah aku cukupkan ilmu, sebelum aku membimbing dirimu,
tunggulah aku kuatkan tugu imanku, biar aku menjadi hamba soleh Tuhanmu.

Sekurangnya tunggulah aku mencari diriku, sebelum aku menjadi imammu.



Jika mampu, tunggulah!






No comments:

Copyright © 2010 |Learntobetheperfectsecretadmirer .blogspot | All Righted Reserved