>

Friday, December 6

Esok.


Satu pagi yang sama.
Dua insan berbeza.
Bezanya dari jantina.

Pagi itu hening. Sejuk sekali.
Menggigil buat gigi bertemu gigi. Hampir lumpuh gusi.
Tapi, gigih aku membangkitkan diri ke bilik mandi.
Sucikan diri.

Nafsu?

Ranap di jiwa. Diraba oleh durjana. Gatal namanya.
Seolah aku suka. Seolah aku bangga.
Bagai tiada harga.

Pelacur,
itu aku.

Menjual maruah bagai primadona.
Malukan keluarga. Rosakkan bangsa. Hilang pedoman agama.
Buat aku dihina.

Ini kisah lain pula.

Lelaki.
Apa kau fikir. Kami tiada berbuat dosa?
Apa kami tiada nafsu yang celaka?
Solah tak kalah digoda syaitan durjana?
Kami juga berbuat dosa. Khilaf manusia yang tiada sempurna.

Di bilik mandi kami bermandi dosa.
Di sana juga kami bersihkan jiwa.
Meratap segala dosa. 
Sedar hidup tidak lagi lama.
Kata orang, ini kerja gila.

Tiada pelacur untuk dilanggan.
Tiada main bersama perempuan.
Buat kami berangan, bermain dengan tangan.

Ah, apa kau fikir pembuat dosa suka?
Bangga untuk mengaku mereka berdosa?
Apa mereka tiada Iman di jiwa.
Masih ada.
Masih ada.
Masih ada lagi yang ada.

Yang bangkitnya, tahajud di malam hari.
Esoknya ia berbuat lagi.
Bagi kau, amalnya tiada sempurna. Seolah ada kurangnya lagi.

Kau fikir kau Tuhan?

Apakah kau tahu ada sesuatu yang digelar,“tabiat”?
Yang bukan sengaja kau buat?

Tuhan.
Janganlah lari. Jangan biarkan aku terus sesat begini.
Jangan, jangan biar aku rasa aku seorang diri.
Jangan biar aku mati dengan dosa sebegini.
Jangan aku pergi tika lalai mainan sendiri.

Bagi aku peluang lagi.
Lagi.
Lagi dan lagi.

Biar aku faham apa erti hidup ini.
Di perhentian ini. Biar aku langsung takkan sesali.

Bila diseru bangkit kembali.

Jangan main dengan nafsu,
ianya tidak bersumbu.

Jangan perlekehkan Iman,
ianya bukti hidup perlukan Tuhan.


wordsofsolace:

O Allah, make me better than what they think of me, and forgive me for what they do not know about me.
 

O Allah, 
make me better than what they think of me, 
and forgive me for what they do not know about me.


Kalau betul hidup itu banyak Tuhan,
mana mungkin akhirat itu aman.
Apa kau fikir Tuhan perlukan teman?
Apa kau fikir Tuhan juga punya rasa bosan?

Tuhan tidak berteman kerna Dia sentiasa berkemampuan.
Berkemampuan dalam membekal harapan.

Harapan bagi manusia yang punya kepercayaan bila dirudung sebuah kekecewaan.



No comments:

Copyright © 2010 |Learntobetheperfectsecretadmirer .blogspot | All Righted Reserved