>

Monday, August 12

Cerita sebelum raya 3. - Akhir

Bayangan aku terhenti bila isteri aku memanggil nama aku. Di pagi hari Raya. Aku cuba untuk mengingat kembali kenangan beraya. Dahulu, aku seronok beraya sekali dengan sanak saudara, jiran tetangga. Tapi, kini semenjak berjauhan dengan keluarga tercinta. Hanya kenangan hari Raya yang lama yang membalut segala duka. Jauh di perantauan sememangnya tampak berbeza. Segala kekurangan jelas terasa.

Segala foto-foto ini mengubat kembali kekurangan yang ada. Menutup segala kesalahan lama yang pernah dilakukan di saat remaja. Kini, bila dah dewasa, sudah menjadi bapa. Baru aku memahami erti saling bermaaf-maafan di hari Raya. Sememangnya aku merindukan kembali saat untuk melihat sanak-saudara semuanya berjumpa, bersalam-salaman, bermaaf-maafan di hari kemenangan.

Hanya satu yang aku pinta, agar hari ini segalanya sejahtera.

Bila berjauhan, kita baru tahu erti pertemuan.
Aku sedar, teknologi tidak membataskan segalanya. Masih mampu bertegur sapa. Tetapi, kemeriahan yang diraih tidak semeriah apabila masing-masing bertentang mata.

Suatu masa, aku sentiasa memohon agar perhubungan ini bukan hanya bercambah di hari Raya, tapi terus kekal selama-lamanya.

Itu cerita sebelum Raya yang aku punya.

No comments:

Copyright © 2010 |Learntobetheperfectsecretadmirer .blogspot | All Righted Reserved