>

Thursday, August 8

Cerita sebelum raya 1

Aku melihat Kampung Bulan Penuh 500 meter lagi di hadapan. Nostalgia ini benar-benar menggamit di memori aku. Sesampainya di rumah, aku melihat semua adik-beradikku sudah berkumpul di rumah mak. Semuanya riang menyambut kepulangan aku. Benar, begitu lama kami tidak pulang beraya bersama-bersama

Berbeza pula dengan tahun ini semuanya mampu untuk berkumpul, sama-sama berhimpun meraikannya.
Esoknya, kami bekerjasama untuk memeriahkan rumah.

Hajah Sapiah. Benar, itu namanya emak aku yang tercinta. Ramai sekali anak-anaknya. Along, angah, Ajat, Dol, Mail, aku dan Latifah.

Aku masih teringat akan kisah along saat along ditinggalkan suaminya. Ditipu hidup-hidup tetapi mampu lagi melindungi suaminya. Walau hatinya duka. Kadang-kadang hati manusia tidak mampu untuk kita duga. Tapi, kata-katanya membuatkan fikiran aku semakin terbuka, “ kalau kita mencari bahagia saat kita sedang berduka, kita takkan pernah jumpa. Tatkala emosi sedang melanda ada masa kita mampu hilang warasnya. Bahagia hadir dari pengalaman yang ditimba. Itu buat kita seorang matang yang berwibawa

Kata-kata seorang lelaki ibarat mentari. Perempuan pula bunga yang dijaga rapi. Bila mentari menyinari, kuntuman yang menyepi mula bertambah seri.

Ada duka yang buat kita dewasa. Ada ceria yang buat kita remaja.  Ada hari kita berbahagia. Ada tika kita ditimpa luka. Jangan luka timbul dendam kesumat di jiwa. Jangan kesedihan buat kita mencuka sesama manusia. Maafkan salah silap segala yang ada. Kita juga hamba biasa. Yang memohon maaf dengan Esa sepanjang masa. Minta diampun di hari Raya. Benar, keampunan bukan hanya perlu dipinta pada hari Raya saja. Tetapi, ada kalanya saat kita mampu berkumpul seisi keluarga pada satu masa. Saat gelak tawa menghiasi di rumah terbuka biarkan ia diisi dengan keampunan daripada sesal yang tersimpan lamanya.
                                                                                          
Ini hari Raya. Hari penyucian agar kita sesama bahagia di hari yang mulia.


Angah pernah cerita. Saat dulu, pernah angah balik dengan menangis teresak-esak. Risau mak dibuatnya. Bukan apa, teman baiknya sakan beraya dengan peralatan yang baru. Mak bukanlah golongan yang kaya raya. Baju raya anak-anak semua dijahitnya dengan usahanya. Satu nasihat mak, “ Angah, hari raya bukan pertandingan Ratu Cantik. Nak tengok siapa yang lagi cantik. Tapi, hari Raya ni hari untuk melihat siapa yang lagi baik. Siapa yang mampu memberi kemaafan dengan seikhlas hati bila saja segala kesilapan dibedik, ditindik.

Kadang-kadang cerita yang dikongsi ini membuat aku belajar daripadanya. Kini, aku sudah bekerja. Segala titik peluh dan keringat yang aku usaha aku ciba kongsikannya pada mereka yang tidak berdaya, pada mereka yang kurang berupaya.

Hari Raya bukan saja hari untuk berhimpun bersama keluarga tercinta. Ianya juga hari untuk melihat masing-masing cuba bersuka ria. Tidak kira berbeza antara miskin atau kaya. Tidak kira walau berbilang kaum dan agama. 

No comments:

Copyright © 2010 |Learntobetheperfectsecretadmirer .blogspot | All Righted Reserved