>

Monday, July 8

Cinta Kita 6.




"THERE WILL ALWAYS BE A REASON WHY YOU MEET PEOPLE. 
EITHER YOU NEED THEM TO CHANGE YOUR LIFE,
OR YOU’RE THE ONE THAT WILL CHANGE THEIRS."

Hujan,
basahnya menyegarkan bumi,
ibarat tangis yang menyucikan hati,
rasa sesal akan kesesatan yang dilalui,
rasa marah akan kebodohan yang dibebani
rasa sedih dengan kekesalan yang tidak mampu lagi disembunyi.

Aku tertanya,
mengapa dia menjerat diri dengan rantaian tali,
mengapa dia menelan racun dengan penuh berani,
mengapa dia terjun bangunan yang tinggi,
terhenti fikiran mati hanya tersimpan di dalam hati,
tersembunyi di dalam diri tiada percaya apa dimiliki,
rasa bosan dengan kesusahan dilalui,
hilang nikmat kehidupan ditempuhi.

Pada satu hari,
dia terjumpa seorang lelaki,
dengan tujuan tinggalkan bumi,
sanggup ditelan di perut bumi,
tiada kesal lahir di hati,
tiada masa berfikir lagi,
tapi dia menghalang walau aku bukanlah dikenali,
kata dia,
" sesal perlu dimusuhi, masa perlu dicintai",

Aku tidak memahami,
tapi kata-katanya menusuk ke dalam hati,
membuat hati mati hidup kembali.

Lama aku mencari,
apa maksud kalam yang dituturi,
hingga aku berhasil memahami makna tersembunyi,
sesal perlu dimusuhi,
bila diri telah pergi,
masa perlu dicintai,
agar menghargai kehidupan dilalui,
kerna bila diri telah mati,
masa dilalui tidak mampu diulangi.

Aku menyimpan nota ini,
agar andai satu hari aku telah pergi,
masih ada yang sebarkan rasa cinta ini,
agar tidak melakukan sesuatu yang akhirnya dikesali.

Kita menagih sesuatu yang tak pasti,
tapi bila yakin pasti akan dimiliki.

Bila rasa susah dibebani,

" ingatkan pada diri jangan ada rasa malu untuk menangis,
tangis tidak melemahkan,
ada masa ia menghidupkan,
ada masa ia mensucikan,
suluhkan hati yang telah mati,
ibarat hujan basahkan bumi,
hujan datang daripada Ilahi,
manusia tenggelam dibawa lari. "

Hanya untuk yang memahami,
rasa cinta yang dijauhi,
pada perhubungan yang dijalani.

No comments:

Copyright © 2010 |Learntobetheperfectsecretadmirer .blogspot | All Righted Reserved